-A A +A

Henkilökohtaista apua palvelusetelillä

Henkilökohtaista apua palvelusetelillä

Aspalta saat luotettavan henkilökohtaisen avustajan. Palvelun sisältö sovitaan kanssasi tarkasti etukäteen ja voit tilata apua sinulle sopivina ajankohtina haluamasi määrän. Palvelusetelillä avun saat vaivattomasti ilman työnantajavelvoitteita, mutta toimit silti avustajan työnjohtajana määritellen hänen tehtävänsä.

Mitä henkilökohtainen apu on?

Henkilökohtaisen avun määrittää vammaispalvelulaki. Henkilökohtainen apu on

  • välttämätöntä toisen ihmisen antamaa apua niissä tavanomaiseen elämään liittyvissä toimissa, jotka henkilö tekisi itse, mutta vamman tai sairauden vuoksi hän ei selviä niistä itse.
  •  itsenäisen elämän mahdollistaja vaikeavammaiselle henkilölle.
  • vammaispalvelulain mukainen palvelu, johon palvelun myöntämiskriteerit täyttävällä vaikeavammaisella henkilöllä on subjektiivinen oikeus.

Kenelle henkilökohtaista apua myönnetään?

Kunnan sosiaalitoimi myöntää henkilökohtaista apua pääasiassa vammaisille ja vammautuneille, liikuntarajoitteisille ja pitkäaikaissairaille ihmisille. Henkilökohtaista apua voi hakea vaikeavammainen henkilö, joka vamman tai sairauden takia tarvitsee säännöllisesti toisen henkilön apua suoriutuakseen arjen toiminnoista. 

Saat käyttöösi henkilökohtaisen avun palvelusetelin, mikäli:

  • Olet oikeutettu henkilökohtaiseen apuun
  • Olet hakenut henkilökohtaista apua kotikuntasi sosiaalitoimesta
  • Kotikuntasi hyödyntää palveluseteliä henkilökohtaisessa avussa

Miten käytän henkilökohtaisen avun palveluseteliä?

Palvelusetelin hyödyntäminen on helppoa!

  1. Ota yhteyttä Aspaan. Käydään läpi tilanteesi ja henkilökohtaisen avustamisen tarve.
  2. Sinä päätät miten, milloin, miten sinua avustaa ja kuka sinua avustaa. 
  3. Etsimme sinulle sopivan avustajan ja hoidamme kaiken muun. 

Sina_Valitset_1rivinen_taustalla_RGB_72dpi.jpg

Usein kysyttyjä kysymyksiä palvelusetelistä

K: Joudunko maksamaan omavastuuosuuden palvelusta?
V: Et, hankkiessasi henkilökohtaisen avun Aspalta palveluseteleillä, se on maksutonta.

K: Miten palvelusetelillä maksetaan?
V: Asiakas ilmoittaa palveluntuottajalle palvelusetelin numeron palvelusopimuksen tekemisen yhteydessä. Palveluntarjoaja laskuttaa kuntaa tuottamansa palvelun määrän mukaan.

K: Kuinka paljon henkilökohtaista apua saan palvelusetelillä?
V: Kunta määrittää palvelusetelin arvon. Palvelusetelillä kunta sitoutuu maksamaan palvelunkäyttäjän kunnan hyväksymältä yksityiseltä palveluntuottajalta hankkimat palvelut kunnan päättämään setelin arvoon saakka.

K: Menen avustajani kanssa usein elokuviin tai konserttiin. Kuuluuko minun maksaa hänenkin pääsylippunsa?
V: Kyllä, asiakkaan tulee maksaa itse myös avustajan pääsyliput, bussiliput ja vastaavat kulut. Mutta henkilökohtaisen avun tarvitsijoilla on usein oikeus käyttää saattajaa julkisissa kulkuvälineissä. Kun avustaja toimii saattajana, hänen matkastaan ei tule asiakkaalle kustannuksia.  Myös useisiin kulttuurikohteisiin, kuten museoihin, taidenäyttelyihin, saattaja pääsee ilmaiseksi sisään.

K: Haluaisin vaihtaa avustajan toiseen henkilöön, onko se mahdollista?
V: Kyllä, ota yhteyttä Aspaan, kun haluat vaihtaa avustajasi toiseen henkilöön.

K: Saanko henkilökohtaisesta avusta kotitalousvähennyksen?
V: Palvelusetelillä tuotetusta palvelusta ei voi saada kotitalousvähennystä.

K: Onko palvelussa arvonlisävero?
V: Henkilökohtainen apu on arvonlisäverotonta.

Asiakkaidemme kokemuksia

Ahti on monessa mukana