Näin asiakkaaksi | Aspa
-A A +A

Näin asiakkaaksi

Näin asiakkaaksi
Kun tarvitset asumisen palveluita tai henkilökohtaista apua, sinä päätät - me autamme.

Aspan kautta saat apua arkeen ja asumiseen, kun täysin omatoiminen elämä on sairauden tai vamman takia haastavaa. Kaikkien palveluiden lähtökohta on yksityisyytesi, aikataulujen ja oman kotirauhasi kunnioittaminen. Palvelut joustavat elämäntilanteesi mukaan.

Palvelut toteutetaan yhteistyössä kuntien kanssa.

Kun tarvitset asumisen palveluita tai henkilökohtaista apua, toimi näin:

  1. Ota yhteyttä sosiaalityöntekijääsi ja kerro hänelle tarpeistasi.

  2. Sosiaalityöntekijä on yhteydessä Aspaan ja selvittää tarjolla olevat vaihtoehdot. Kunta tekee päätöksen maksusitoumuksesta.

  3. Sinä, sosiaalityöntekijä ja Aspan työntekijä sovitte yhdessä palvelun sisällöstä.

  4. Kun tulet Aspan asukkaaksi, kanssasi tehdään asumispalvelusuunnitelma. Siinä sovitaan,  millaista tukea tarvitset ja miten usein sitä haluat. Sinulle nimetään henkilökohtainen työntekijä.

  5. Aspan työntekijät auttavat käytännön järjestelyissä. Saat tietoa miten ja missä vaiheessa palvelusuunnitelman mukaiset palvelut aloitetaan.  

  6. Kun asiakkuus on alkanut, asumispalvelusuunnitelmaa tarkistetaan kanssasi 1-3 kk kuluessa ja vähintään vuosittain. Tällä halutaan varmistaa, että palvelu vastaa tarpeitasi ja toiveitasi. Jos tilanteesi tai avun tarpeesi muuttuu, asumispalvelusuunnitelmaa muutetaan.   

Asiakkaitamme ovat esimerkiksi henkilöt, joilla on aivovamma, jokin autismin kirjoon kuuluva oireyhtymä, ADHD, kehitysvamma, liikuntavamma tai pitkäaikainen neurologinen sairaus kuten MS-tauti tai Parkinsonin tauti. Autamme ja tuemme myös, jos olet mielenterveyskuntoutuja tai viittomakielinen.

Lisätietoa 

Lisätietoa sinulle sopivista palveluista saat soittamalla Aspan palvelunumeroon 0800 302 003. Palvelunumero on ilmainen. Palveluneuvonta vastaa arkisin klo 9-15.

Palvelut maksaa pääsääntöisesti kunta maksusitoumuksella tai palvelusetelillä.