Osa 1: Etäkurssin löytäminen ja markkinointi
Tässä osassa arvioidaan ja kehitetään etäkurssin mainostamista ja markkinointia. On hyvä miettiä, onko kurssia mainostettu muuallakin kuin internetissä. Kannattaa myös varmistaa, että kurssimainoksesta löytyy tiedot työskentelyalustasta ja sen saavutettavuudesta. On hyvä pohtia myös sitä, minkälaisen mielikuvan mainoksen kuvitus ja kurssin nimi luovat vastaanottajalle.
1. Onko kurssia mainostettu myös muualla kuin internetissä?
ⓘ
2. Onko kurssimainoksessa kerrottu, mikä työskentelyalusta on käytössä ja miten sinne pääsee liittymään?
ⓘ
3. Onko kurssimainoksessa riittävät tiedot työskentelyalustan saavutettavuudesta?
ⓘ
4. Onko kurssimainoksessa esitetty selkeästi kurssin hinta ja maksutavat?
ⓘ
5. Onko kurssimainoksessa tuotu esiin mahdolliset alennukset liittyen kurssimaksuihin?
ⓘ
6. Onko kurssimainoksen kuvitus saavutettava?
ⓘ
7. Onko kurssin nimi saavutettava/ymmärrettävä? Kertooko kurssin nimi sen sisällöstä?
ⓘ
8. Onko kurssimainoksen tekstin koko ja kontrasti saavutettavia?
ⓘ
Osa 2: Selkeys, selkokielisyys ja oikeanlainen informaatio
Tässä osassa arvioidaan kurssi-ilmoituksessa olevan tiedon ymmärrettävyyttä ja selkeyttä. Kaikessa digikoulutuspalvelusta kertovassa materiaalissa tulee käyttää selkeää kieltä. Tämä helpottaa lukijaa ymmärtämään millaisesta digikurssista on kyse. Hän tietää mitä taitoja kurssilla opiskellaan, missä se järjestetään ja milloin. On hyvä myös tarjota tietoa työskentelyalustalla toimimisesta ja alustan tietoturvasta.
1. Onko kurssikuvaus selkeää yleiskieltä tai selkokieltä?
ⓘ
2. Onko kurssikuvauksessa vältetty vaikeaa sanastoa?
ⓘ
3. Onko kurssikuvauksessa käytetty riittävän suuria kontrasteja ja selkeää fonttia?
ⓘ
4. Onko kurssikuvaus niin selkeä, että osallistuja ymmärtää millaiselle kurssille on osallistumassa?
ⓘ
5. Ovatko työskentelyalustan käyttöohjeet selkeästi esillä ja selkeää yleiskieltä tai selkokieltä?
ⓘ
6. Onko kurssimainoksessa kerrottu mitä välineitä etäkurssilla tarvitaan ja miten niitä käytetään?
ⓘ
7. Onko kurssikuvauksessa käytetty kuvia tai muuta visualisointia sisällön selkeyttämiseksi?
ⓘ
8. Onko kurssikuvauksessa tietoa työskentelyalustan tietosuojasta?
ⓘ
Osa 3: Ilmoittautuminen ja sen monikanavaisuus
Tässä osassa tarkastellaan ilmoittautumistapoja ja -kanavia. Etäkursseille ilmoittautuminen tapahtuu useimmiten sähköisesti. Prosessin tulee olla niin selkeä, että kaikki siitä suoriutuvat. Kaikki eivät voi tai osaa ilmoittautua sähköisesti, joten on hyvä huomioida myös muut ilmoittautumistavat. Ilmoittautujalla tulee olla tilaisuus kertoa myös mahdollisista erityistarpeistaan. Koko ilmoittautumisprosessin päätteeksi kurssille tulijalla tulisi olla sellainen olo, että ilmoittauduttuaan henkilö on tehnyt kaiken tarvittavan.
1. Onko kurssille mahdollisuus ilmoittautua erilaisin tavoin?
ⓘ
2. Ovatko ilmoittautumistavat ja -ohjeet selkeästi esillä?
ⓘ
3. Onko ilmoittautumislomake selkeä ja helppokäyttöinen?
ⓘ
4. Onko henkilön, joka ilmoittautuu muita hitaammin, mahdollista ehtiä mukaan kurssille?
ⓘ
5. Onko ilmoittautuminen verkkolomakkeella mahdollista tehdä osissa, eli tallentaa keskeneräisenä?
ⓘ
6. Onko ilmoittautumisen yhteydessä mahdollisuus mainita erityistarpeista?
ⓘ
7. Onko ilmoittautuminen mahdollista mobiililaitteella?
ⓘ
8. Onko ilmoittautuminen mahdollista useilla eri selaimilla?
ⓘ
9. Onko lomake ja ilmoittautumisprosessi niin selkeä, että ilmoittauduttuaan henkilö tietää tehneensä kaiken tarvittavan?
ⓘ
Osa 4: Työskentelyalustan käyttäminen
Tässä osassa tarkastellaan työskentelyalustalle liittymistä ja siellä toimimista. Tässä osiossa arvioidaan myös vastaako etukäteen saatu tieto sitä, millainen tilanne käytännössä on. Ovatko liittymisohjeet sellaiset, että niiden avulla selviää mukaan? Onko alustaa helppo käyttää?
1. Ovatko liittymisohjeet työskentelyalustalle selkeät ja riittävät?
ⓘ
2. Onko työskentelyalustalle helppo liittyä tai onko sinne liittymiseen tarjottu tarvittaessa tekninen tuki?
ⓘ
3. Ovatko alustan saavutettavuustiedot riittävät ja ajan tasalla?
ⓘ
4. Onko työskentelyalusta saavutettava ja helppokäyttöinen?
ⓘ
5. Onko kurssilaisia ohjeistettu, miten toimitaan mahdollisissa häiriötilanteissa?
ⓘ
6. Onko kurssilaisten tiedossa tietoturvaan liittyvät asiat?
ⓘ
Osa 5: Kohtaaminen ja tervetullut olo (vain kurssin vetäjä täyttää)
Tässä osassa tarkastellaan arvoja, asenteita sekä osallistujien kohtaamista. Osallistujan tervetulleeksi toivottamisella ja hänen erityistarpeensa huomioimisella on merkitystä. Aidon kohtaamisen ja avoimen asenteen myötä tietämys erilaisuudesta vahvistuu. Tästä osiosta selviää se, onko joidenkin erilaisuuteen liittyvien asioiden suhteen etsittävä lisätietoa tai onko tarvetta lisäkoulutukselle.
1. Tarjoaako edustamasi organisaatio opastajilleen tai opettajilleen koulutusta tai tietoa erilaisten oppijoiden kanssa työskentelyyn ja heidän huomioimiseensa?
2. Tarjoaako edustamasi organisaatio opastajilleen tai opettajilleen riittävästi koulutusta tai tietoa saavutettavuudesta?
3. Ovatko mielestäsi kaikki tervetulleita edustamasi organisaation kurssille, erityistarpeista tai oppimisen tavoista riippumatta?
4. Pyritkö kurssin vetäjänä omalla toiminnallasi saamaan kaikki kokemaan itsensä osaksi kurssiryhmää?
ⓘ
Osa 6: Opetuksen saavutettavuus etäkurssilla
Tässä osassa tarkastellaan etäkurssin opetusta ja sen saavutettavuutta. Ryhmäkoon suunnittelulla on merkitystä saavutettavan etäopetuksen toteutumisessa. Lisäksi opetustempo ja opetuksen tauotuksen merkitys korostuu etäkursseilla. Opetus tulee räätälöidä aina jokaisen ryhmän lähtökohdista, niin että osallistujat ymmärtävät mihin he opittuja taitoja tarvitsevat. Opetuskieli on tarvittaessa selkokieltä ja siinä on hyödynnetty erilaisia opetusmenetelmiä, kuten mahdollisia pienryhmiä ja vertaisoppimista.
1. Onko ennen opetusta tarkistettu osallistujien mahdolliset erityistarpeet ja miten ne voidaan huomioida?
ⓘ
2. Onko opetuksen alussa kerrattu pelisäännöt ja kerrottu tai näytetty, miten alusta toimii?
ⓘ
3. Onko opetuksen tueksi tehty käsikirjoitus?
ⓘ
4. Onko ryhmäkoko sellainen, että kurssin ohjaaja pystyy huomioimaan kaikki osallistujat ja heidän tarpeensa?
ⓘ
5. Onko opetuksen tahti sopeutettu ryhmään?
ⓘ
6. Onko taukoja riittävästi?
ⓘ
7. Onko kurssilla muistettu kysyä, ovatko kaikki pysyneet mukana tai onko jotain muuta kysyttävää?
ⓘ
8. Onko opetuksessa käytetty arkista kieltä tai esimerkkejä arjesta?
ⓘ
9. Onko opetuksessa huomioitu erilaiset oppijat?
ⓘ
10. Onko kurssin kehittämisessä kuultu osallistujia?
ⓘ
Osa 7: Jaettavan ja esitettävän materiaalin saavutettavuus
Tässä osassa keskitytään tarkastelemaan opetusmateriaalien saavutettavuutta. Eri henkilöitä palvelevat erilaiset materiaalit. Huomioi materiaaleissa selkeä kieli, riittävän suuri fontti ja riittävä kontrasti. Sähköiset materiaalit tulee olla luettavissa ruudunlukuohjelmalla.
1. Onko opetusmateriaaleja tarjolla eri muodoissa tai ovatko ne muokattavissa osallistujan tarpeiden mukaisiksi?
ⓘ
2. Ovatko sähköiset opetusmateriaalit ruudunluku-tilan mahdollistavassa muodossa?
ⓘ
3. Onko opetusmateriaalissa käytetty arkista kieltä ja esimerkkejä arjesta?
ⓘ
4. Onko opetusmateriaaleissa kiinnitetty huomiota kielen selkeyteen tai tarvittaessa selkokielisyyteen?
ⓘ
5. Onko opetusmateriaaleissa käytetty apuna tukikuvia tai muuta visuaalista tukea?
ⓘ
6. Ovatko opetuksessa käytetyt videot saavutettavassa muodossa?
ⓘ
Osa 8: Mitä etäkurssin jälkeen?
Tässä osassa tarkastellaan asiakkaan mahdollisuuksia käyttää oppimiaan tietoja ja taitoja kurssin jälkeen. Osallistujan tulee tietää mitä jatko-opiskelumahdollisuuksia hänellä on. Osallistujat ymmärtävät, mihin he kurssilla opetettavia taitoja tarvitsevat tai miten taitoja voi hyödyntää. Lisäksi kurssin päätyttyä osallistujalla tulee olla tunne siitä, että hän on ollut osana ryhmää ja hänen digitaitoidentiteettinsä on kasvanut edes vähän.
1. Informoidaanko kurssilla jatkokoulutusmahdollisuuksista tai samankaltaisista kursseista?
ⓘ
2. Onko osallistujille kurssin päättyessä selvää, missä hän voi opittuja taitoja hyödyntää?
ⓘ
3. Onko osallistujilla kurssin päättyessä selvää, mihin hän voi olla yhteydessä, jos hänelle tulee jotakin kysyttävää?
ⓘ
4. Onko osallistujilla kurssin päättyessä mahdollisuus antaa palautetta?
ⓘ
5. Onko osallistujilla kurssin päättyessä käytettävissään itseopiskelumateriaalia?
ⓘ