Oman kotikuntasi sosiaalitoimi kartoittaa palvelutarpeesi ja ohjaa sinut sopivaan palveluun. Ole siis ensin yhteydessä kuntaasi.
Toteutamme palveluita yhteistyössä kuntien kanssa. Kun kunta on tehnyt palvelupäätöksen eli myöntänyt sinulle sopivat palvelut, saat kuntasi sosiaalitoimistosta maksusitoumuksen tai palvelusetelin, jolla maksat palvelun.
Sinun on mahdollista ostaa palveluasumista myös itse. Jos maksat palvelun omakustanteisesti, ota yhteyttä suoraan sen paikkakunnan Aspa-kotiin, jonka asiakkaaksi haluaisit. Tutustu palveluasumista tarjoaviin Aspa-koteihin.
Kun sinä tai läheisesi tarvitset asumisen palveluita tai henkilökohtaista apua, toimi näin:

1. Ota yhteyttä sosiaalityöntekijääsi ja kerro hänelle tarpeistasi.

2. Sosiaalityöntekijä on yhteydessä Aspaan ja selvittää tarjolla olevat vaihtoehdot. Kunta tekee päätöksen maksusitoumuksesta.

3. Sinä, sosiaalityöntekijä ja Aspan työntekijä sovitte yhdessä palvelun sisällöstä.

4. Kun tulet Aspan asukkaaksi, teemme yhdessä kanssasi asumispalvelusuunnitelman. Siinä sovitaan, millaista tukea tarvitset ja miten usein sitä haluat.

5. Sinulle nimetään henkilökohtainen työntekijä.

6. Aspan työntekijät auttavat käytännön järjestelyissä. Saat tietoa miten ja missä vaiheessa palvelusuunnitelman mukaiset palvelut aloitetaan.

7. Kun asiakkuus on alkanut, asumispalvelusuunnitelmaa tarkistetaan kanssasi 1-3 kuukauden kuluessa ja vähintään vuosittain. Näin varmistamme, että palvelu vastaa tarpeitasi ja toiveitasi.

Jos tilanteesi tai avun tarpeesi muuttuu, päivitämme asumispalvelusuunnitelmaa kanssasi.
Jos tarvitset apua, ota yhteyttä
Lisätietoa palveluasumisesta, sekä muista palveluistamme saat soittamalla Aspan ilmaiseen palvelunumeroon 0800 302 003. Palveluneuvontamme vastaa arkisin klo 9-15. Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostitse tai palautelomakkeemme kautta.