Toteutamme Aspa Palveluissa omavalvonnan seurantaa yhtiötasoisen omavalvonnan raportoinnin, Aspa-kotien omavalvonnan raportoinnin, sisäisten auditointien, Aspa-indeksin, johtamiskeskustelujen, mittareiden ja poikkeamaraportoinnin avulla.
Seurantahavaintojen lisäksi saamme tietoa asiakas-, läheis- ja henkilöstökyselyiden sekä muiden kanavien kautta saatujen palautteiden pohjalta. Seurantahavaintojen perusteella kehitämme toimintaamme jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti.
Yhtiötasoisen omavalvonnan raportoinnin lisäksi, jokainen yksikkö laatii säännöllisin väliajoin omavalvonnan raportin, jotka julkaistaan internetsivuillamme. Omavalvonnan raportissa arvioidaan omavalvonnan seurannan toteutumista yksikkötasolla.
Yleiset seurantahavainnot Q3 2025
Kolmannella kvartaalilla kaikki omavalvontasuunnitelmat päivitettiin uudistettuun pohjaan, sekä hyväksytettiin yhtiön myynti- ja laatupäällikön toimesta. Vuodelle asetetuista toimenpiteistä käynnistettiin sisäisten poikkeamien keräämiseen tarkoitetun alustan kehitystyöt. Työväline on määrä ottaa käyttöön neljännellä kvartaalilla. Kolmannella kvartaalilla uudistettiin elintarvikehygienian omavalvontasuunnitelma, jonka kehitystyöhön osallistui laajasti Aspa Palvelujen eri alojen ammattilaisia eri puolilta Suomea.
Auditoinnit
Auditointeja suoritettiin kolmannella kvartaalilla 1 kpl. Auditoinnit toteutettiin sisäisinä auditointeina. Auditoijina toimi moniammatillinen tiimi. Kokonaisuudet mitä auditointiin olivat omavalvonnan toteutuminen, johtaminen. lääkehoitoprosessin toteutuminen, tietosuoja ja talous.
Auditointien huomiot:
- Suunnitelmien sisällön ja käytännön toiminnan vastaavuus
- Poikkeamien ja reklamoiden käsittelyn määrä-aikoihin kiinnitettävä huomiota
- Toimintakyvyn mittauksen ajantasaisuuteen kiinnitettävä huomiota
- Palvelukuvausten sisältöä käytävä läpi henkilökunnan kanssa
Tilastoja kolmannelta kvartaalilta
Poikkeamat
Poikkeamailmoituksia tallennettu järjestelmään 1.7.-30.9.2025 yhteensä 342 kpl.
Yleisimmät poikkeamat:
- lääkepoikkeamat 66 %
- uhka- ja vaaratilanteet 27 %
- tapaturma 6 %
Kolmannen kvartaalin asiakas-, läheis- ja henkilöstökyselyn tulokset
Kolmannella kvartaalilla toteutettiin vuosittainen strateginen henkilöstökysely. Tutkimukset toteutti yhteistyökumppanimme WheelQ. Vastauksia henkilöstökyselyyn tuli 270. Tässä keskeisiä tuloksia:
- NPS suositteluindeksi 30,4
- Kokonaisarvosana Aspalle 3.9/5
- Työyhteisö ja työhyvinvointi 4.3/5
- Esihenkilötyön onnistuminen 4.2/5
Muut tilastoitavat
Henkilöstö 30.9.2025:
- Määräaikaisia 55 13,3 %
- Vakituisia 360 86,7 %
- Kaikki yhteensä 415
Henkilöstön uusittu pakollinen tietosuojakoulutus – 87 % suorittanut 30.9.2025