Miten tukea asiakkaan identiteettiä asumispalveluissa? – THINA-koulutus 23.11.

Käsi poimii yrttejä ikkunalaudalta.

Oletko asumispalvelujen ammattilainen? Haluatko kehittää ammatillista osaamistasi, kohdata asiakkaasi ja tukea häntä elämään omasta mielestään mielekästä elämää? Tule THINA-koulutukseen 23.11.!

Asumista tukevien palveluiden on mahdollistettava asiakkaiden mahdollisimman yksilöllinen ja itsenäinen elämä sekä monitasoinen osallisuus. THINA on ratkaisu tähän haasteeseen. THINA on työkalu asumispalveluissa tarjottavan tuen laadun kehittämiseen, asiakkaan identiteetin tukemiseen sekä YK:n vammaissopimuksen oikeuksien toteutumiseen asiakkaan arjessa.

Koulutuksesta saat menetelmän kuulla ja ymmärtää asiakastasi sekä kehittää tuen laatua asumispalveluissa.

Koulutus sopii kaikille vammaisten henkilöiden ja mielenterveyskuntoutujien kanssa työskenteleville asumispalvelujen ammattilaisille: esihenkilöille, ohjaajille, hoitajille sekä alan opiskelijoille.

Kouluttaja

Thina-koulutuksen pitää työkalun kehittäjä Maarit Aalto (VTM). Aalto on kokenut pohjoismaisen vammaispolitiikan ja -työn asiantuntija. Hän on EASPD:n Lighthouse-vammaisasiantuntijaverkoston jäsen. Aalto on työskennellyt mm. Aspassa kehittämissuunnittelijana ja projektikoordinaattorina sekä Pohjoismaiden Hyvinvointikeskuksessa vammaisasioiden projektijohtajana. Hän on myös toiminut luottamustehtävissä EASPD:ssa (European Association of Service Providers for Persons with Disabilities) sekä Euroopan sosiaalisten kansalaisjärjestöjen keskustelufoorumissa.

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu mukaan THINA-koulutukseen! (linkki avautuu eri palvelussa)

Sitovat ilmoittautumiset 12.11.2021 mennessä. Mikäli estyt osallistumasta, voit lähettää tilallesi toisen osallistujan omasta organisaatiostasi.

Koulutus järjestetään Helsingin Malmilla (Turkhaudantie 5) koronatilanteen niin salliessa. Osallistujamäärä on rajattu 20 henkeen. Koulutuksen järjestäminen edellyttää vähintään 10 osallistujaa.

Hinta

Koulutus maksaa 150 eur (+ alv 24 %). Hinta sisältää koulutuksen, THINA-oppaan ja luentomateriaalin.

Koulutuksen sisältö ja tavoitteet

Koulutus antaa valmiudet käyttää THINA-työkalua asumispalvelutyössä. Vuorovaikutteinen koulutus sisältää alustuksia, keskustelua ja pienryhmätyöskentelyjä. Koulutuksen tavoitteena on oman työn, ammattiroolin ja tuen laadun kehittäminen, asiakkaan kohtaamiseen ja kuulemiseen perustuvien työkäytäntöjen vahvistaminen sekä ihmisoikeusnäkökulman huomioiminen asumispalveluissa.

Lisätietoja

Lisätietoja koulutuksesta antaa Karoliina Ahonen, Aspa Asiantuntijapalvelut Oy, p. 040 455 2677 tai karoliina.ahonen@aspa.fi.

Ohjelma:

kello 9.30

Tervetuloa ja koulutuksen esittely

THINA-menetelmä ja muuttuva palveluympäristö
Kohtaaminen, vuorovaikutus ja identiteetti

10.40

11.00

11.10

Pienryhmätyöskentelyä ja yhteinen keskustelu

Tauko

YK:n vammaissopimus ja asiakkaan oikeudet

  • Palveluympäristön muutos
  • Missä todellisuudessa vammainen henkilö elää Suomessa? Mitä kertovat tutkimukset ja selvitykset oikeuksien toteutumisesta?
  • YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista – Oikeudet työn perustaksi
  • THINA – kehittämisen työvälineenä – Oikeudet arkeen ja tuen laatu

Yhteistä keskustelua aamupäivän aiheista -identiteetin kehitys ja oikeudet

12.10

13.00

Lounastauko

THINA-työvälineen käyttäminen asiakkaan arjessa

  • THINAn viitekehys – kehittämisen ja arvioinnin lähtökohtana
  • Asiakkaan oma kokemus ja kertomus tiedonlähteenä – kertomuksen merkitys ja käyttötarkoitus THINAssa, kokemuksen ja kertomuksen tulkinta.

13.45

14.00

14.20

Yhteistä pohdintaa ja keskustelua

Tauko

THINA työvälineen käyttäminen asiakkaan arjessa (2)

  • Arviointi arjen työvälineeksi
  • Suunnitelma asiakkaan ja työntekijän arkeen
  • Tuen laadun kehittäminen – ajankäyttö, tuen painopistealueet ja tulkinnat tarpeista.

Lopuksi: Jokainen hetki on tärkeä: ”Vaikka emme voi koskettaa, lukea ajatuksia tai toiveita, teemme päätelmiä ja tulkintoja – miltä pohjalta?” (Keinänen & Martin) 

15.30

Koulutus päättyy

Palautetta koulutuksesta

Kouluttaja oli hyvä, tekniikka toimi ja asia oli tärkeää ja hyvä muistutus siitä, kuinka tulisi toimia asiakkaiden kanssa.

Pistää perehtymään oikeuksiin henkilökeskeisen toiminnan rinnalla. Napakka sisältö ja hyviä esimerkkejä käytännöstä

Aihe kiinnostava. Yhteydet toimi. Sopivasti asiaa ja taukoja.

Tekniikka toimi. Maarit luennoi rauhallisen selkeästi ja otti tarvittaessa välikommentteja. Lisäksi tuli mukavasti keskustelua ja ajatuksiakin.