Ammattilaisille
Pohditko, kuinka voisit edistää asiakkaasi mielen hyvinvointia? Soveltuisiko ryhmämuotoinen työskentely omaan työhösi tai toteutatko jo sitä? Kaipaatko uutta työmenetelmää? Tutustu Omat avaimet 4You -toiminnan valmennuksiin ja muihin työmenetelmiin. Ole rohkeasti yhteydessä meihin niin kerromme menetelmistä lisää!

Ryhmäläisten palautteita:
”Elämää mullistava kokemus.”
”Tulin nähdyksi ja hyväksytyksi omana itsenäni.”
”Hain toiminnasta motivaatiota opintoihin.”
”Lähden enemmän ulos kotoa.”
”Sai vähän enemmän rytmiä ja sisältöä elämään.”
Pian julkaisemme uuden työmenetelmän Kerro, kerro korttini – Minun luova matkani.
Työn alla on kehittämistyönä Tässä hetkessä -materiaalipankin kasaaminen. Jos olet kiinnostunut tulemaan osaksi kehittämismatkaa niin ole rohkeasti yhteyttä!
Hevari – Henkilökeskeinen voimavaravalmennus
Valmennus pohjautuu ratkaisukeskeisyyteen, positiiviseen psykologiaan ja toipumisorientaatioon. Hevari koostuu 6–10 pienryhmäkerrasta. Sen tarkoituksena on tukea osallistujaa oman identiteetin löytämisessä, sosiaalisten taitojen vahvistumisessa sekä oman näköisen elämän toteutumisessa. Valmennuksen jälkeen osallistuja pystyy tunnistamaan ajatusvääristymiään, tunteitaan ja voimavarasyöppöjään.
Tulevaisuuspaja
Tulevaisuuspaja on juonnettu Hevari – Henkilökeskeisestä voimavaravalmennuksesta. Se on kehitetty jälkihuollon nuorten tarpeisiin ja on sovellettavissa kaikille kohderyhmille.
Tulevaisuuspajassa tavoitellaan osallistujien itsetuntemuksen, sosiaalisten ja tunnetaitojen vahvistumista sekä toiveikasta suhtautumista tulevaisuuteen. Tulevaisuuspaja koostuu 6–10 ryhmäkertaa. Sen tarkoituksena on tukea osallistujaa oman identiteetin löytämisessä, sosiaalisten taitojen vahvistumisessa sekä omannäköisen elämän toteutumisessa. Tulevaisuuspajan jälkeen osallistuja pystyy tunnistamaan ajatusvääristymiään, tunteitaan, vahvuuksiaan, unelmiaan, arvojaan, voimavarojaan ja voimavarasyöppöjään.
Minari eli minivoimavaravalmennus
Minari on verkossa tai livenä kokoontuva ryhmä, joka soveltuu kaikille, jotka kaipaavat tukea mielenhyvinvointiin. Valmennus koostuu neljästä tapaamiskerrasta, joiden teemat ovat: some, stressi, itsemyötätunto ja hyvä elämä. Teemoja avulla voi pohtia omaan hyvinvointiin vaikuttavia asioita ja löytää uusia keinoja paremman arjen saavuttamiseksi. Menetelmä on kehitetty nuorten aikuisten kanssa.
Ilmiömenetelmä
Menetelmä koostuu Ilmiökorttipakasta ja ohjaajan oppaasta. Menetelmän käyttäminen helpottaa puheeksi ottamista ja vuoropuhelua nuoren ja ammattilaisen tapaamisissa. Menetelmää on kehitetty yhteistyössä Jyväskylän, Iisalmen ja Tampereen etsivien nuorisotyöntekijöiden, opiskelijoiden sekä kehittäjänuorten kanssa.
Narra-kortit
Nuorten vertaisohjaajien tarpeeseen suunnitellut kuvakortit, joiden avulle nuoret voivat käsitellä mm. tulevaisuuden toiveitaan ja suunnitelmiaan vertaisohjaajan tuella. Kortit soveltuvat myös asiakastyöhön.
Hellurei ja helkkarin tunteet -tunnekortit
Hyvät tunnetaidot tukevat omaa hyvinvointia. Tunteiden purkaminen eri tavoin, kuten puhumalla, kirjoittamalla tai maalaamalla on meille jokaiselle tärkeää. Kuvien avulla voi olla helpompaa tutkia ja ilmaista omia tunteitaan. Tunnekortit on työstetty yhdessä nuorten aikuisten kanssa. Kortteihin kuuluu 40 tulostettavaa korttia, joita voi vapaasti hyödyntää niin yksilö- kuin ryhmätyöskentelyssäkin.
Vertaisohjaajuus ja kokemustoimijuus
Vertaisohjaajan tai kokemustoimijan läsnäoloa suositellaan kaikkiin valmennuksiin.
Kaipaatko tukea kokemustoimijuuden mukaan ottamiseen omaan toimintaasi? Ole yhteydessä, jaamme mielellämme osaamistamme ja kokemuksiamme työparityöskentelystä.
Palveluiden yhteiskehittäminen
Joutuuko asiakas kulkemaan palveluiden perässä luukulta luukulle? Tiedätkö todella, mitä asiakkaasi palveluilta toivovat? Ratkaisu voi löytyä yhteiskehittämisestä. Palvelujen yhteiskehittäminen tarkoittaa sitä, että kohderyhmän palveluita sekä työkäytänteitä jalostetaan työpajoissa yhdessä ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa kohderyhmän tarpeita vastaaviksi.
Yksilövalmennus
Yksilövalmennus lisää nuoren omaa tietoisuutta hänen omista vahvuuksistaan ja voimavaroistaan, sekä siitä millä tavalla niitä voidaan vahvistaa. Tavoitteena on lisätä nuoren itsetuntemusta, luoda positiivinen kokemus harjoitteista ja itsensä tutkimisesta, voimaannuttaa nuorta, lisä valmiuksia osallistua ryhmätoimintaan.



