Palvelujen yhteiskehittäminen

Joutuuko nuori kulkemaan palvelujen perässä luukulta luukulle? Onko nuorten kanssa toimivien tahojen yhteistyö alueellasi saumatonta?

Neljä maalattua hehkulamppua.

Omat avaimet 4You-toiminta auttaa nuoria ja nuorten kanssa työskenteleviä kehittämään alueen palveluita yhdessä.

Tiedätkö mitä asiakkaasi tarvitsevat? Sitoutuvatko asiakkaasi palveluihin? Tiedätkö todella, mitä nuoret palveluilta toivovat?

Mikäli yksi tai useampi yllä mainituista asioista on työssäsi haaste, ratkaisu löytyy yhteiskehittämisestä.

Palvelujen yhteiskehittäminen tarkoittaa sitä, että jalostamme kokemustoimijoiden, kohderyhmän sekä alan toimijoiden kanssa yhteistyössä nuorille aikuisille kohdennettuja sosiaali- ja terveyspalveluja sekä työkäytäntöjä työpajoissa heidän tarpeitaan vastaaviksi

Palveluiden käyttäjän ominaisuudessa tuntui hyvältä olla mukana antamassa konkreettisia esimerkkejä siitä, millaisia palveluita voidaan tarvita ja millaisia ominaisuuksia näillä palveluilla tulisi olla. Mukana kulkevuus on minusta erityisen hyvä ajatus, koska se mielestäni pienentää nuoren riskiä pudota palvelujärjestelmien välistä.” – Kokemustoimija

Yhteiskehittämiseen osallistuu nuoria kokemustoimijoita, nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia, viranomaisia, palveluntuottajia ja järjestötoimijoita. Yhteiskehittämiseen osallistuvat nuoret kokemustoimijat ovat oman elämänsä asiantuntijoita ja osallistuvat toimintaan ammattilaisten kanssa tasavertaisina keskustelukumppaneina.

Yhteiskehittäminen edistää nuorten vaikuttamismahdollisuuksia

Parhaimmillaan yhteiskehittäminen edistää nuorten osallisuutta, vaikuttamismahdollisuuksia, kuntoutumista sekä voimaantumista mahdollistaa nuorten äänen ja toiveiden kuulluksi tulemisen palvelujen kehittämisessä mahdollistaa ammattilaisille tilaisuuden kehittyä ammattilaisena ja reflektoida omaa työtä nostaa esille palveluihin liittyviä piileviä haasteita ja auttaa  ymmärtämään erilaisia asiakastarpeita tuo esille palveluprosessien vahvuudet ja heikkoudet ja käynnistää muutoksia tai uudistuksia asiakkaiden asemassa, palvelujärjestelmässä ja toimintatavoissa vahvistaa yhteistyöverkostoja.

Kokemusasiantuntijoiden tuoma anti oli todella mahtava.” – Ammattilainen