Mielekäs digi -toiminta tarjoaa tukea digitaaliseen osallisuuteen työelämän ulkopuolella oleville mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä vaikeasti vammaisille ihmisille. Näillä henkilöillä on usein puutteita digitaidoissa, mikä vaikeuttaa osallistumista palveluihin, yhteiskuntaan ja mielekkääseen arkeen.
Toiminnassa osallistujille tarjotaan mahdollisuuksia tutustua digimaailmaan turvallisesti ja osallistujan ehdoilla. He pääsevät kokeilemaan erilaisia digiharrastuksia, oppimaan uusia taitoja ja saamaan henkilökohtaista tukea vertaisohjaajilta – ihmisiltä, jotka ovat itse kokeneet samanlaisia haasteita.
Ammattilaisella avainrooli digitaitojen tukemisessa
Ammattilaiset ovat keskeisessä asemassa, kun asiakkaiden digiosallisuutta edistetään. Arjen tuen yhteydessä tarjoutuu monia luontevia tilanteita digitaitojen vahvistamiseen – kunhan ne tunnistetaan ja niihin tartutaan.
Haluamme lisätä tietoisuutta digitaitojen merkityksestä osana kuntoutumista, osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta. Rohkaisemme teitä ammattilaisia ottamaan käyttöön arjen työssä keinoja, joilla voidaan tukea asiakkaiden digivalmiuksia ja digitaalista toimijuutta. Siitä hyötyvät kaikki.
Harrastusten kautta digin maailmaan
Digimaailmaan astuminen voi tuntua hankalalta, jos taustalla on epävarmuutta, pelkoa tai aiempia huonoja kokemuksia. Mielekäs digi -toiminnassa asiaan tutustutaan mielekkäiden ja osallistujia kiinnostavien harrastusten kautta.
Toimintaa järjestetään tutussa ja saavutettavassa ympäristössä. Osallistujilla on mahdollisuus myös käyttää lainalaitteita. Tämä madaltaa kynnystä lähteä mukaan ja tukee erityisesti heitä, jotka ovat muuten vaarassa jäädä digitaalisen maailman ulkopuolelle
Vertaistoiminta osana arjen digitukea
Toiminnassa koulutetut vertaistoimijat tarjoavat käytännön digitukea ja innostavat osallistujia mukaan. Vertaiset ovat tärkeä voimavara: he eivät ainoastaan jaa osaamistaan, vaan myös vahvistavat omaa osallisuuttaan ja toimijuuttaan.
Mielekäs digi -toiminta tarjoaa muille organisaatioille valmiin vertaistoiminnan mallin, joka on helposti hyödynnettävissä osana omaa asiakastyötä. Malli on käytännönläheinen ja soveltuu monenlaisiin ympäristöihin.