Mielekäs-toiminnan Elina lähti Aspa-säätiön kokemustoimijan kanssa suorittamaan asiakaskokemuskatselmusta torstaina 22.8. Jyväskylän monitoimitalossa järjestetyn Hymis Fest -tapahtuman tiloihin.
Asiakaskokemuskatselmuksen tarkoituksena on parantaa vapaa-ajan tapahtumien saavutettavuutta sekä levittää tietoa esteettömyydestä. Koska mielekäs vapaa-aika kuuluu tasapuolisesti kaikille, myös vammaisille, apuvälineitä käyttäville sekä liikuntaesteisille, on tärkeää lisätä tiloja hallinnoivien toimijoiden osaamista esteettömyysasioiden äärellä.
Katselmus oli allekirjoittaneelle ensimmäinen laatuaan ja se osoitti esteettömyystiedon osaamisen tärkeyden. Esteettömyyteen liittyy nimittäin runsaasti huomioon otettavia seikkoja. Onneksi mukana katselmuksessa oli kokenut kokemustoimija, joka teki tottuneesti havaintoja ja oivaltavia kehitysehdotuksia.
Esteettömyyden toteutuminen voi unohtua kuntien talousmurheiden paineessa
Yksi suuri haaste tilojen esteettömyysasioiden päivittämisessä nykypäivän vaatimusten tasolle on raha – tai sen puute. Etenkin vanhemmat rakennukset jäävät helposti jälkeen esteettömyyden toteutumisessa, kun rakennuksien korjausvelka kasvaa jo muutenkin loputtomalta tuntuvien säästötavoitteiden puristuksessa. Katselmuksen kohteena olleen monitoimitalonkin kohtalo on keikkunut vuosia kuntapäättäjien pöydällä osana Hippos-alueen laajempaa uudistushanketta. Päätöksenteon soutamisessa ja huopaamisessa vammaiset ja heidän oikeutensa esteettömään vapaa-aikaan jäävät herkästi jalkoihin, kun kiistanalaisiin kohteisiin ei investoida.
Pienillä teoilla päästään kohti saavutettavampaa vapaa-aikaa
Katselmuksessa opittiin kuitenkin se, että pienilläkin asioilla voidaan parantaa esteettömyyttä. Jo pelkästään tilojen esteettömyydestä kertovien tietojen lisääminen verkkosivuille auttaa, jotta vammainen henkilö tietää saapuessaan mistä ovesta hän pääsee kulkemaan, löytyykö rakennuksesta hissi, löytyykö esteetön wc ja minne pysäköidä tai tilata saattoliikenne. Tietojen päivitys nettiin on pieni teko, mutta iso apu!