Karoliina Ahonen ja Sanna Aleksejev.

Valtion velvollisuus, ihmisten oikeus – miten turvata ihmisarvoinen elämä? 

Jokaisella on oikeus ihmisarvoiseen elämään, ja heikommassa asemassa oleville tukea tarvitseville on taattava tarvittavat palvelut. Asumispalvelujen ja kehittämistoiminnan kautta ihmisoikeuksien toteutuminen tulee osaksi jokapäiväistä elämää, mutta yhteiskunnalliset muutokset asettavat tämän tehtävän yhä suurempiin haasteisiin.

Ihmisten oikeudet ovat valtioiden velvollisuuksia. Heikommassa asemassa oleville ja tukea tarvitseville on turvattava ihmisarvoisen elämän edellytykset. Tätä varten meille on luotu perustuslain lisäksi erityislainsäädäntöä, joiden viitoittamana on rakennettu esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalvelut. Asumispalvelut kuuluvat näihin.  

Työntekijät ihmisoikeuksien toimeenpanijoina 

Asumispalvelut ovat olemassa, jotta ihmisarvoinen elämä tukea tarvitsevien kohdalla toteutuu. Asumispalvelujen työntekijät ovat siis ihmisoikeuksien toimeenpanijoita. Ihmisarvoisen elämän edellytyksiä edistetään myös kehittämistoiminnassa, jossa luodaan ratkaisuja monimutkaisiin elämäntilanteisiin, paikataan palvelujärjestelmän aukkoja ja tuetaan eri keinoin kohti itsenäistä elämää.  

Sekä asumispalveluissa että kehittämistoiminnassa kohtaamme tuhansia ihmisiä vuosittain. Teemme työtä ihmisoikeuksien toteutumisen eteen päivittäin. Keskiössä on aina ihminen ja ihmisen kohtaaminen. Kohtaamamme ihmisen tarpeet määrittelevät minkälaisia palveluita tarjoamme tai minkälaista haastetta lähdemme ratkomaan ja kehittämään. Asumispalveluissa tämä konkretisoituu henkilökeskeisenä toimintatapana ja kehittämisen toiminnoissa kokemustoimijoiden mukana olemisessa. Mitään ei kehitetä tai toteuteta ilman toimintaan osallistuvien mukana oloa. 

Yhteiskunnan arvot koventuvat – huoli inhimillisyydestä kasvaa 

Toimintaympäristön muutosten myötä asiakkaiden palveluntarpeita arvioidaan kriittisemmin kuin ennen. Joskus herää kysymys, saavatko kaikki palvelun tarvitsijat heille kuuluvat palvelut? Entä pärjääkö ihmiset niillä palveluilla, joita heille on myönnetty? 

Meidän aspalaisten tehtävänä on varmistaa, että palveluissamme olevien asiakkaiden palvelut toteutetaan sopimusten mukaisesti niin, että osallisuus omaan elämäänsä lisääntyy ja heidän oikeutensa toteutuvat. Työssämme varmistamme sen, että asiakkaamme saavat heille kuuluvat palvelut ja he voivat elää hyvää elämää.  

Olemme huomanneet työssämme, että ihmisoikeuksien toteutuminen ei ole itsestään selvää, vaan niiden puolesta pitää kamppailla. Seuraamme huolestuneena yhteiskuntamme arvojen koventumista ja ihmiskäsityksen kaventumista. Toiminnassamme mukana olevien ihmisten tilanteet ovat muuttuneet ajoittain kohtuuttomiksi ja elämässä on monenlaista huolta pärjäämisestä ja suoranaista hätää.  

Säästötoimien ja rakennemuutosten keskellä ihmisoikeuksien toimeenpaneminen omassa työssämme on korostunut. Inhimillisyys, empatia ja myötäeläminen aiheuttaa sen, että myös palveluntuottajina tai toiminnan kehittäjinä olemme aidosti huolissamme. Jos ihmisarvoisen elämän turvaaminen heikentyy, olemme mittavien haasteiden edessä.  

Vastuullisuus on arjen päätöksiä ja toivon ylläpitämistä 

Meille vastuullisuus on sitä, että ymmärrämme roolimme ihmisoikeuksien toimeenpanijoina ja toimimme arvojemme mukaisesti. Vastuullisuus on sitä, että kohtaamme jokaisen, etsimme sinnikkäästi ratkaisuja ja luomme ja ylläpidämme toivoa.  

Haastammekin teidät kaikki pohtimaan, miten juuri sinä voit varmistaa, että jokaisen ihmisarvoinen elämä toteutuu. Miten toimit mahdollisimman inhimillisesti ja vastuullisesti.

Karoliina Ahonen ja Sanna Aleksejev
Kirjoittajat ovat Aspa-säätiön kehitysjohtaja ja Aspa Palveluiden palvelujohtaja