Espoolaisessa kirjastossa asiakasta ei jätetä yksin ongelman kanssa.
Espoon keskuksessa sijaitsevassa Entressen kirjastossa on opittu ottamaan entistä paremmin huomioon eri näkökulmia esteettömyyden ja saavutettavuuden parantamiseksi. Kirjastossa on tilavat käytävät ja suuri osa kirjaston hyllyistä on tarpeeksi matalia pyörätuolia käyttäville asiakkaille. Asiakkaiden käyttöön on myös tarjolla tietokoneita, jotka ovat istumakorkeudella.
Johtava kirjastopedagogi Jaakko Sannemann sekä kirjastopedagogi Virpi Söyrinki kertovat, että Entressen henkilökunta on auttavaista ja valmiina kohtaamaan. Entressessä on opittu, että työntekijän läsnäolo asiakaspalvelussa on merkityksellistä ja sillä on vaikutusta asiakkaiden tyytyväisyyteen. ”Pyrimme siihen, että asiakasta ei jätetä ongelmansa kanssa yksin. Työntekijöiltä saa kysyä mitä vain”, lupaavat Sannemann ja Söyrinki.
Yhteistyötä asiakkaiden parhaaksi
Entressen kirjasto on tehnyt yhteistyötä monipuolisesti eri kumppaneiden kanssa. Esimerkiksi Aspa-säätiön Mielekäs-toiminnan kanssa on tehty esteettömyys- ja saavutettavuuskatselmus. Enter ry:n kanssa järjestetään ikäihmisille tietotekniikan vertaisopastuksia ja tietoiskuja ajankohtaisista aiheista. Lisäksi Sininauhaliiton kanssa kehitetään yhdessä digitukipalveluita. Kielikahviloiden muodossa yhteistyötä on tehty SPR:n ja Luetaan yhdessä -verkoston kanssa.
Suunnitelmissa on luoda turvallisemman tilan periaatteet yhdessä kaupungin museoiden kanssa. ”Tavoitteena on tehdä kaikista Espoon kirjastoista turvallisempia tiloja, joihin on helppoa ja turvallista tulla asioimaan”, Sannemann ja Söyrinki kertovat.
Teksti: Kirsikka Järvinen