Somekampanjan tavoitteena on tuoda kehitysvamma-alaa näkyväksi, herättää kiinnostusta ja kannustaa nuoria hakeutumaan alalle.
Mielenkiinto vammaisalaa kohtaan voi herätä omakohtaisista kokemuksista, aidoista kohtaamisista. Jokainen toivoo tulevansa kohdatuksi. Se, mitä pidämme kohtaamisissa tärkeänä ja mitä kohtaamisesta jää meille mieleen, on yksilöllistä, mutta ne sisältävät usein samoja piirteitä.
Kampanja alkaa maanantaina 21.2. ja kestää koko viikon kahdeksan. Sen pääkanavina toimivat Facebook ja Instagram. Kampanjaa voi seurata tunnisteella #KohtaaminenJaKosketus. Viikon aikana mukana olevien toimijoiden tileiltä voi nähdä, miten kohtaaminen ja kosketus näkyy heidän arjessaan.
Keskiviikkona 23.2. Aspan Instagram-tilin kaappaa Aspa-koti Lumme, jolloin pääsemme tutustumaan heidän elämäänsä Loimaalla.
Vammaisalan vetovoima ja koulutuksen kehittäminen (VAVE)-hankkeen haasteen otti vastaan yhteensä 17 toimijaa. Yhteistyössä on voimaa, ja viikon aikana tulemmekin näkemään värikkään kirjon erilaisia vammaisalan kohtaamisia. Aspan lisäksi mukana kampanjassa ovat: Diakonia-ammattikorkeakoulu, Savas-Säätiö sr, Vaalijalan kuntayhtymä, Etelä-Savon Koulutus Oy (Esedu), Itä-Savon koulutuskuntayhtymä (Samiedu), STEP-koulutus (Kirkkopalvelut ry), Eteva kuntayhtymä, Rinnekoti, Diakonissalaitos, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö (KVPS), Kehitysvammaliitto, Honkalampi-säätiö, Autismiliitto, Onnikodit, Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Kymsote) ja Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskus (KTO).