Lupa olla upea -kampanja syntyi Aspan Voimaa seksuaalisuudesta -hankkeen ja Uhana Designin halusta laajentaa kauneuskäsityksiä ja tuoda esiin ihan tavallisia erityisiä huippumalleja.
Jokaisen pitää voida tunnistaa itsensä mediasta. Lupa olla upea -kampanja kysyy, kuka on viehättävä ja kuka saa näkyä. Miksei mediassa näy enemmän tavallisia erityisiä ihmisiä? Media luo kuvaa siitä, mikä on normaalia ja toivottavaa.
Monesti tämä kuva on liian kapea. Oikeasti normaalia olisi moninaisuus, mutta sitä on vaikea muistaa toistuvien ja yksiulotteisten viestien äärellä. Moni elää tilanteessa, jossa ei koskaan näe itsensä kaltaisia ihmisiä mediassa. Mediakuvastot ja -kertomukset ohjaavat sitä, miten näemme itsemme ja muut. Jos ei tule edustetuksi, annetaan ymmärtää, ettei ole tärkeä ja viehättävä.
On epäreilua jäädä vaille roolimalleja ja olla näkymätön.
Visuaalisen maailman tärkeän sanoman ympärille loi ja ideoi Lupa olla upea -kampanjan ohjaaja ja kuvaajapari Simelius simelius yhdessä stailisti Meri Milashin, maskeeraaja Fatma Bendrisin sekä kukkastudio Arteflosin kanssa.
Aspa-säätiön Voimaa seksuaalisuudesta -hanke vahvistaa vammaisten ihmisten ja mielenterveyskuntoutujien valmiuksia ilmaista omia seksuaalisia tarpeitaan ja toiveitaan. Asumisen palveluissa tämä voi tarkoittaa mm. sitä, että asukkaalla on henkilö, jolle hän uskaltaa puhua luottamuksellisesti. Asukas saa pukeutua niin kuin itse haluaa. Työntekijät avustavat hiustenlaitossa ja meikkaamisessa, ja kannustavat solmimaan uusia ihmissuhteita. Suhde-elämää tai yökyläilyjä ei rajoiteta. Onhan kyse aikuisista ihmisistä, joilla on itsemääräämisoikeus.
Uhana syntyi halusta luoda laadukkaita vaatteita jotka näyttävät juuri oikeilta ja istuvat täydellisesti. Suunnittelijaduo Mira Vanttajan ja Hanna Virkamäen yhteistyöstä lähtenyt projekti on kasvanut aidoksi yhteisöksi ja yritykseksi joka seisoo oikeudenmukaisuuden, tasa-arvon, vastuullisuuden ja rohkean kauneuden takana tänään ja huomenna. Uhanaa ja Voimaa seksuaalisuudesta -hanketta yhdistävät punaiset huulet, joiden ”Speak to me” ja #lupapuhua-ajatukset viestivät nähdyksi ja kuulluksi tulemisen tärkeydestä.
Lue kuvauksissa mallina olleen Juulin blogi