Panostamme vuokralaistemme kohtaamiseen ongelmatilanteissa

Aspan asumisneuvontaa, perintäprosessia ja vuokralaisten kohtaamista erilaisissa ongelmatilanteissa on kehitetty vuoden kestäneessä Velka veks -hankkeessa.

Monella vuokralaisellamme on jonkinlaisia haasteita elämänhallinnassa. Näiden haasteiden myötä esimerkiksi omien raha-asioiden hoitaminen ja erilaisten tukien hakeminen voi tuntua hankalalta. Osa vuokralaisistamme käy töissä tai opiskelee, mutta suurin osa vuokralaisistamme saa kuntoutustukea, toimeentulotukea tai eläkettä.

–Olemme neuvoneet ja opastaneet asukkaita asumiseen liittyvissä ongelmissa sekä ennaltaehkäisseet tilanteita, joissa vuokrasopimus olisi vaarassa purkautua esimerkiksi asumiseen liittyvien häiriöiden tai maksuvaikeuksien vuoksi, kertoo hankepäällikkö Teija Hietikko.

Velka veks -hankkeen pilotteina on toiminut kolme Aspa-kotia ympäri Suomea. Koska korona sotki alkuperäisiä suunnitelmia liittyen työntekijöiden jalkautumiseen Aspa-koteihin, päätyi hanke rakentamaan sähköisen työkalupakin Aspa Palvelut Oy:n asumispalvelutyöntekijöiden käyttöön. Materiaalipankkiin on koottu talouteen ja asumisasioihin liittyviä ohjeita sekä materiaalia vaikeiden asioiden puheeksi ottamisen helpottamiseksi.

Kokemustoimijat auttoivat kehittämään kohtaamista

Oikeanlainen kohtaaminen voi olla vaikuttavin avain onnistumiseen ja asioiden ratkaisemiseen. Velkatilanteessa tilanne saattaa olla edennyt jo niin pitkälle, että yhteyttä ottava velkoja on velallisen viimeinen oljenkorsi ja avain velkojen kaaoksen keskellä.

Hankkeessa on hyödynnetty vahvasti kokemustoimijoiden omakohtaisia kokemuksia esimerkiksi velkaongelmista, asumisen haasteista sekä mielenterveys- ja päihdeongelmista.

–Mukana olleet kokemustoimijat ovat auttaneet meitä ymmärtämään asiakkaidemme tarpeita ja käytösmalleja ja se on auttanut meitä työntekijöitä kohtaamaan asiakkaamme paremmin, kiittelee Hietikko.

Muutosta asiakkaan tilanteeseen ei saada aikaan yhdellä ainoalla keinolla, vaan siihen vaikuttavat monet eri tekijät. Jokainen tapaus on ainutlaatuinen ja erilainen.

–Avainsanat, joita käytämme asiakkaan kohtaamiseen ovat aika, empaattisuus, asiantuntevuus ja kiitos, kiteyttää Hietikko.