Aspa-säätiö kävi Nokia Arenalla tekemässä jatkokatselmuksen – Miten esteettömyys ja saavutettavuus toimii nyt? 

Aspa-säätiön Mielekäs-toiminnan kokemustoimijat toteuttivat Tampereen Nokia Arenalle esteettömyys- ja saavutettavuuskatselmuksen viime joulukuussa. Katselmus oli jatkoa vuonna 2021 tehdylle katselmukselle. 

Kokemustoimijat tekivät jatkokatselmuksen Suvi Teräsniskan joulukonsertissa 17.12.2022

Esteetön ja saavutettava vapaa-aika kuuluu kaikille! Siksi Aspa-säätiön Mielekäs-toiminta tekee esteettömyys- ja saavutettavuuskatselmuksia vapaa-ajan palveluihin. Jatkokatselmuksen tekivät kokemustoimijat, jotka havainnoivat palveluita ja tiloja oman käyttäjäkokemuksen perusteella. Katselmuksen kokemustoimijat koostuivat eri käyttäjäryhmistä. Mukana oli näkövammainen kokemustoimija, liikuntavammainen kokemustoimija, yksi lievästi kehitysvammainen kokemustoimija sekä kaksi autismin kirjoon kuuluvaa kokemustoimijaa. 

Lipun ostosta areenalle 

Jatkokatselmus toteutettiin Mystery Shopping -menetelmällä, mikä tarkoittaa asiakkaan polun arviointia lipun ostosta tapahtumakokemukseen saakka. Kokemustoimijat ostivat liput itse ja havainnoivat nettisivujen sekä ostotapahtuman saavutettavuutta. Nokia Arenan nettisivut olivat saavutettavat, ja niissä oli pääsääntöisesti helppo navigoida. Lippu.fi -palvelussa lipun osto esteettömään katsomoon oli tehty helpoksi, sillä avustajan istumapaikka oli sisällytetty pyörätuolipaikan oston yhteyteen. Jos asiakas ei osta pyörätuolipaikkaa, mutta tarvitsee mukaansa avustajan, lippua ei voi ostaa verkosta. 

Nokia Arenan ulkoalue ja sisäänkäynti 

”Päällimmäisenä jäi mieleen se esteetön kulku. Muut asiakkaat antoivat tilaa liikkua ja henkilökunta opasti omalle paikalle asti.” – kokemustoimija, Johanna Manninen muistelee. 

Nokia Arenan sijainti on logistisesti hyvä ja se tarjoaa eri käyttäjäryhmille mahdollisuuksia saapua areenalle. Julkinen liikenne palvelee areenan välittömässä läheisyydessä ja oman auton voi pysäköidä areenan parkkihalliin, josta löytyy myös inva-paikkoja. Areenan sisään ohjaavat laatat oli hyvin toteutettu. Yhdellä sisäänkäynnillä laatan avulla kulkeminen oli estetty aidalla, jatkokatselmuspäivänä. 

Sorinkadulta nousee hissi areenan lämmitetylle sisäänkäyntitasanteelle, joka helpottaa esimerkiksi pyörätuolia käyttävää asiakasta. Hissistä kuitenkin puuttui ääniohjaus ja painikkeet olivat jäykkiä ja pieniä. Sisäänkäynnin ovista löytyi sähköinen ovenavaus, mutta erillistä esteetöntä sisäänkäyntiä ei oltu merkattu selkeästi.  

Eri käyttäjien kokemuksia Nokia Arenan sisätiloista 

Nokia Arenan sisätiloissa oli helppo liikkua pyörätuolilla. Tiloissa ei ollut liikkumista estäviä kynnyksiä ja kulku esteettömään katsomoon luonnistui hyvin. Esteettömän katsomon lähellä sijaitsevan ravintolan palvelutiski oli osittain madallettu, joka mahdollistaa itsenäisen asioinnin. 

Esteettömät vessat olivat areenalla ahtaita sähköpyörätuolille. Wc-istuimen ollessa noin 40 senttimetriä irti takaseinästä, pyörätuolista on haastavaa siirtyä istuimelle. Lisäksi tukikahvat jäivät liian taakse, jolloin niistä ei voi ottaa tukea ylös noustessa. Näkövammaiset asiakkaat oli osittain huomioitu sisätiloissa, mutta itsenäistä asiointia haastaa pistekirjoituksen ja opasteiden puute. 

”Ohjaavat raidat oli toteutettu sisätiloissakin, mutta ne ei käytännössä toiminut. Kun siellä on ihmisiä kulkemassa, niin ei raitoja pääse käyttämään.” – kokemustoimija, Annami Poivaara toteaa. 

Poivaara kertoo, että helpotus areenan esteettömyyden toteutumiseen näkövammaiselle käyttäjälle olisi älymajakat. Älymajakka toimii älypuhelimen sovelluksella tai kauko-ohjaimella. Älymajakoiden avulla asiakas pääsisi kulkemaan areenalla ihmismassasta riippumatta. 

Yhdestä Nokia Arenan esteettömistä vessoista
löytyi kattonostin.
Nokia Arenan sisätiloista löytyi ohjaavia raitoja näkövammaisille asiakkaille.

Tiedottaminen ja osaava henkilökunta ovat avainasemassa 

Kertomalla niin hyvistä kuin kehitettävistäkin asioista Nokia Arenan nettisivuilla, eri käyttäjäryhmien olisi helpompi arvioida areenan soveltuvuutta omiin tarpeisiinsa. Nettisivujen informaatio esteettömyydestä ja saavutettavuudesta on toistaiseksi jäänyt vähäiseksi.  

Kokonaisuudessaan Nokia Arenalla on huomioitu esteettömyyttä ja saavutettavuutta, mutta pienillä muokkauksilla areena olisi soveltuvampi niille, jotka hyötyvät helppokäyttöisistä palveluista. Kokemustoimijat Manninen ja Poivaara olivat yhtä mieltä siitä, että Nokia Arenan henkilökunta oli ystävällistä ja avuliasta. Toimiva ja osaava asiakaspalvelu paikan päällä mahdollistaa parhaimman käyttäjäkokemuksen. On myös tärkeä kiinnittää huomiota henkilöstön kouluttamiseen, jotta jatkossakin eri käyttäjäryhmät pystyvät osallistumaan tapahtumiin areenalla. 

Miksi on tärkeää tehdä esteettömyys- ja saavutettavuuskatselmuksia vapaa-ajan palveluihin? 

”No siltä kantilta, että ymmärrys esteettömyysasioista ja niiden tärkeydestä leviäisi. Pienilläkin muutoksilla on merkitystä.” – Poivaara. 

”Koska kaikki eivät pääse liikkumaan, kulkemaan tai tilaamaan itse lippuja. Silloin esteettömyyden ja saavutettavuuden tulee olla huomioitu.” – Manninen. 

Manninen ja Poivaara pohtivat katselmuksien olevan tärkeitä tietoisuuden lisäämisen kannalta. Tietoa esteettömyydestä ja saavutettavuudesta on lisättävä, jotta kaikilla olisi mahdollisuus osallistua kulttuuriin, viihteeseen ja vapaa-aikaan yhdenvertaisesti.  

Teksti ja kuvat: Kirsikka Järvinen