Toteutamme Aspa Palveluissa omavalvonnan seurantaa yhtiötasoisen ja Aspa-kotien omavalvonnan raportoinnin, sisäisten auditointien, Aspa-indeksin, johtamiskeskustelujen, mittareiden ja poikkeamaraportoinnin avulla.
Seurantahavaintojen lisäksi saamme tietoa asiakas-, läheis- ja henkilöstökyselyiden sekä muiden kanavien kautta saatujen palautteiden pohjalta. Seurantahavaintojen perusteella kehitämme toimintaamme jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti.
Yhtiötasoisen omavalvonnan raportoinnin lisäksi, jokainen Aspa-koti laatii säännöllisin väliajoin omavalvonnan raportin, jotka julkaistaan verkkosivuillamme. Omavalvonnan raportissa arvioidaan omavalvonnan seurannan toteutumista yksikkötasolla.
Yleiset seurantahavainnot Q1 2025
Ensimmäisellä kvartaalilla yhtiötasoisista painopisteistä keskeisimpinä olivat aspalainen tapa johtaa, joka perustuu valmentavaan otteeseen. Sitä toteutettiin Aspa-kodin johtajien yksilö- ja ryhmäcoachingin ja johtamisarvioinnin kautta. Lisäksi teemaan liittyviä luentoja järjestettiin.
Toinen ensimmäisen kvartaalin painopiste oli järjestelmien uusiminen ja kehittäminen liiketoiminnan johtamisen tukemiseksi, jonka sisällä yhtiön raportointi ja taloushallinto-ohjelmistot vaihdettiin. Muutoin ensimmäisellä kvartaalilla edettiin yhtiötasoisen ja Aspa-koti kohtaisten toimintasuunnitelmien ja toimintatapojen mukaisesti.
Ensimmäisen kvartaalin aikana tarkennettiin omavalvontaohjelmaa vastaamaan nykyistä lainsäädäntöä ja ohjeistusta. Lisäksi tehtiin yhtiötasoinen omavalvontasuunnitelma ja yksiköiden omavalvontasuunnitelmien pohjaan tehtiin uudistus, jonka implementointi toteutetaan toukokuussa. Ensimmäisen kvartaalin aikana julkaistiin myös Palautteet ja reklamaatiot -keräämisen alusta, jonne Aspa-kodit keräävät asiakkailta, läheisiltä tai muilta saadut positiiviset ja rakentavat palautteet, sekä reklamaatiot.
Auditoinnit
Edellisenä vuonna uusittu sisäisen auditoinnin prosessi on otettu käyttöön ja sen edelleen kehittämistä jatketaan. Auditointeja suoritettiin ensimmäisellä kvartaalilla 1 kpl. Koko vuoden aikana tavoitteenamme on auditoida 10 Aspa-kotia.
Auditointien huomiot:
- Kirjaamisen laatu ja toteutuminen
Tilastoja ensimmäiseltä kvartaalilta
Yleisimmät poikkeamat:
- lääkepoikkeamat 65 %
- uhka- ja vaaratilanteet 20 %
- kaatumiset 5 %
Ensimmäisen kvartaalin asiakas-, läheis- ja henkilöstökyselyn tulokset
- Henkilöstötyytyväisyys: NPS suositteluindeksi 45,4, vastaajia 240
- Asiakas-, läheis- ja tilaaja-asiakkaiden kyselyt kerättiin toisen kvartaalin aikana ja tulokset raportoidaan seuraavassa omavalvonnan raportoinnissa
Muut tilastoitavat
- Henkilöstö 30.3.2025:
- määräaikaisia 40, 10,1 %
- vakituisia 356, 89,9 %
- kaikki yhteensä 396
- Henkilöstön uusittu pakollinen tietosuojakoulutus – 87 % suorittanut 30.3.2025 mennessä