Arjen asiantuntijat auttavat kohti digitaalisempaa ja helpompaa arkea

Oletko miettinyt, kuinka paljon käytät digitaalisia apuvälineitä päivittäin? Esimerkiksi kännykällä voi nykyään tehdä mitä vaan.

Ensimmäiseksi aamulla kännykkä herättää sinut ja illalla viimeiseksi saatat nukahtaa kännykästä rentoutusta kuunnellen.  Päivääsi saattaa sisältyä useita kertoja, kun avaat kännykkäsi ja teet jonkun pienen arjen homman, esimerkiksi hoidat pankkiasioita.  

On myös monia muitakin arjen helpottajia, esimerkiksi robotti-imuri, joka hoitaa imuroinnin ilman, että kosket koko imuriin. Tai lääkerobotti, joka antaa lääkkeet oikeaan aikaan, ilman ulkopuolista apua. Nämä mahdollistavat jokaisen itsemääräämisoikeuden ja tunteen, että pärjää itsenäisesti. 

Digitaalisuus on nykyään hyvä apu arkeen ja siksi Aspassa on käynnissä Arjen koodit -hanke, jossa keksitään ja kehitetään digitaalisia ratkaisuja asumispalveluiden käyttäjille.

Tämän vuoden alussa kokemustoimijoista muodostettiin ryhmä, jonka nimeksi valittiin Arjen asiantuntijat. Mietimme sopivia digitaalisia ratkaisuja arjen avuksi asumispalveluiden käyttäjille ja etsimme tapoja, joilla saamme tuotua ne osaksi arkea.

Ryhmäämme kuuluu seitsemän kokemustoimijaa ja kaksi Arjen koodit -hankkeen työntekijää. 

Kokemustoimija on henkilö, jolla on kokemusta itseään koskettavista asioista ja hän voi antaa oman näkemyksensä asioihin, jotka koskettavat muitakin samalla tavalla. Näin niitä asioita voi jakaa ja kehittää.

Arjen koodit -hankkeen kokemustoimijat kokoontuivat tammikuussa Aspan tiloihin Tampereelle. Aluksi tutustuimme toisiimme ja sen jälkeen suunnittelimme, miten ryhmämme tulevaisuudessa toimisi.

Minusta ryhmän yhteishenki on todella hyvä ja toivon, että jatkossa voimme auttaa ihmisiä löytämään ja tuomaan arkeen digitaalisia ratkaisuja, joilla voidaan mahdollistaa mahdollisimman itsenäinen elämä. 

 Itse tulin tähän ryhmään ihan mielenkiinnosta ja siksi koska olen innokas vaikuttamaan asioihin. Olen esimerkiksi ollut ennen tätä kokemustoimijana Aspan vertaisarvioinnissa, jossa tein asumispalveluiden käyttäjille haastatteluita asumispalveluista ja niiden laadusta. Asukkaiden oli helpompi jakaa kokemuksiaan, koska haastattelijoilla on kokemuksia samoista asioista. 

Odotan tältä ryhmältä samoja kokemuksia, eli miten voin auttaa omilla kokemuksilla muita ihmisiä ja saada heidän arjen helpommaksi.

Jessie Sundblad, Arjen asiantuntija

Lue lisää Arjen koodit -hankkeesta

Lue lisää Arjen koodit -hankkeessa kehitettävästä Digihelpparista