Digiteknologia on mennyt vuosi vuodelta hurjasti eteenpäin. Vauhti on huima ja perässä on pysyttävä, jotta pystyy itse toimimaan työssään ja tukemaan asiakkaiden osallisuutta.
Digiosallisuus pitäisi olla vapaaehtoista ja mielekästä. Yhteiskunnassa, joka sähköistyy koko ajan lisää, tämä tuntuu kuitenkin välillä ”pakkopullalta”. Virastoasiointi ja ajanvaraukset toimivat pitkälti verkossa. Näitä järjestelmiä on vaan opittava käyttämään.
Erilaisia syitä tippua pois digikelkasta
Asiakkaamme ovat mielenterveyskuntoutujia ja erityistä tukea tarvitsevia nuoria. Asiakkaiden tuen tarve on hyvin vaihteleva. Osalla asiakkaista älylaitteet ovat ajan tasalla ja osaamistakin löytyy hyvin, mutta voimavarat ja jaksaminen voivat olla kortilla. Uuden oppiminen voi olla haasteellista ja asioita pitää kerrata ja harjoitella ennen kuin ne jäävät päähän ja niitä oppii.
On tärkeää, että meillä Aspa-koti Liljalaaksossa tarjotaan ja annetaan digitukea asiakkaan kotiin, koska osa asiakkaista ei juurikaan liiku kodin ulkopuolella tai sosiaaliset tilanteet ovat haastavia ja saattavat jännittää. Voi myös tuntua nololta, että on pudonnut digikelkasta ja pelkää epäonnistumista tai ettei opi asioita.
Matalalla kynnyksellä digitaitojen opettelua
Olen toiminut Aspa Palveluilla esihenkilönä yli kymmenen vuotta, viimeiset vuodet Aspa-koti Liljalaakson johtajana. Meillä on järjestetty matalalla kynnyksellä digilaitteiden käyttöön liittyvää ryhmä- tai yksilöohjausta.
Olemme myös lisänneet digiosallisuutta ryhmätoiminnassa niin, että osaan ryhmistä voi osallistua etäyhteydellä. Lisäksi harjoittelemme puhelimen käyttöä ryhmässä esimerkiksi tietovisoissa, joissa vastaukset kysymyksiin annetaan puhelimen kautta.
Asiakkaistamme on myös löytynyt digiosaajia, joille on voinut varata ajan ja saada digitukea joka livenä tai etänä.
Sudenkuopat on myös hyvä tunnistaa
Digitaidot ovat tärkeitä, mutta sudenkuoppia löytyy myös. Riskit on tunnistettava ja niitä on otettava puheeksi. Ennakointi on paras tapa tässäkin asiassa.
Suuri huoli ohjaajilla on huijausviesteistä, joita on paljon liikkeellä digimaailmassa. Osa asiakkaistamme ovat näihin tarttuneet ja saanut pahasti pettyä. Nämä huijaukset ovat liittyneet joko ihmissuhteisiin tai rahaan. Osa asiakkaistamme ovat helppoja saaliita. Sosiaalista kanssakäymistä on vähän ja tuntuu mukavalta, että joku on kiinnostunut sinusta tai tunnet olevasi tärkeä. Voi myös käydä niin, että kiltteyttä käytetään taloudellisesti hyväksi. Huijarit ovat erittäin taitavia, moni meistäkin on niihin uskonut ja saattanut joutua vaikeuksiin.
On tärkeää miettiä myös sitä, mitä ja missä kertoo itsestään ja asioistaan, jakaako kuvia ja liittyykö johonkin ryhmään. Näissä asioissa apua on hyvä olla tarjolla ja siksi on tärkeää puhua digiasioista ja saada käyttöön tukea.
Kirjoittaja
Merja Peri
Aspa-koti Liljalaakson johtaja
Aspa Palvelut Oy