Digimahdollistaja

Kaksi ihmistä tutkivat yhdessä kännykkää.

Tiesitkö, että sinäkin voit olla digimahdollistaja!

Jokaiselle arjen tuen ammattilaiselle löytyy oma tapa toimia digimahdollistajana. Se voi olla vaikkapa etäosallistumista konserttiin yhdessä asiakkaiden kanssa asumisyhteisön yhteistilassa. Tapoja on monia ja jokaiselle löytyy varmasti se oma tapa, mikä tuntuu luontevalta ja miten asiakasta voisi auttaa. Hyvää tässä on se, että oli digimahdollistaminen sitten isoa tai pientä, asiakas hyötyy varmasti.

Tavoitteenamme on parantaa asiakkaiden mahdollisuuksia saada digitukea ja -opastusta osana arjen tuen palveluita.  Kynnyksetön digituki on lähellä asiakasta, osana muuta arjen tukea. He, joille yleinen digituki on saavuttamatonta, tarvitsevat tuen siellä, missä he muutenkin ovat. Usein alkuun pääsemiseksi tarvitaan  mahdollisuus tutustua digimaailmaan.  

Digimahdollistajan opas

Materiaali on rakennettu erityisesti arjen tuen palveluissa työskenteleville ammattilaisille.

Oppaasta löytyy ohjeita asiakkaiden digiosallisuuden vahvistamiseen sekä digiarjen rakentamiseen. Sen avulla asiakkaan digituen tarpeita voidaan kartoittaa tavoitteellisesti. Opas sisältää tukimateriaalia videoina, teksteinä sekä linkkivinkkeinä, joiden avulla työntekijä pystyy mahdollistamaan asiakkaille digimaailmaan tutustumisen helposti, aikaa säästävästi sekä osana muita arjen tukitoimia. Digimahdollistajan oppaaseen voi tutustua myös yhdessä asiakkaan kanssa digin hyötyjä tunnistaen ja digitaitoja opetellen. 

Kysymyksiä ja vastauksia liittyen digimahdollistamiseen

Mitä digimahdollistaja tarkoittaa?

Digimahdollistaja on arjen tukipalveluiden työntekijä, joka tukee asiakkaidensa digiarkea ja osallisuutta digitaalisessa yhteiskunnassa. Digimahdollistajan rooli on sitä, että keskustellaan digiasioista, tutustutaan digisisältöihin ja harjoitellaan digitaitoja yhdessä asiakkaan kanssa.

Miten löydän aikaa auttaa asiakasta digiasioissa?

Asiakkaan digitukemisen esteeksi saattaa ajoittain muodostua ajan puute ja muiden arjen toimintojen priorisointi. Siksi on tärkeää etsiä keinoja siihen, miten digi saadaan luontevaksi osaksi arkea aikaa säästävästi ja helposti. Se voi olla pitsan tilaamista, videopuhelun soittamista tai kissavideoiden katsomista. Digiauttaminen ei ole rakettitiedettä, vaan arkipäiväinen asia, joka luonnistuu osana osallisuutta vahvistavaa työtä.

Mitä hyötyä digitaidoista on asiakkaalle?

Digitaitoisella asiakkaalla on paremmat mahdollisuudet aitoon osallisuuden kokemukseen sekä itsenäiseen elämään. Digitaidot parantavat asiakkaan elämänlaatua ja mahdollistavat osallistumisen ja vaikuttamisen yhteiskunnassa.

Mitä hyötyä asiakkaan digitaidoista on minulle?

Digilaitteiden ja digitaalisten palveluiden tärkein tehtävä on helpottaa ihmisten arkea. Digitaitoisen asiakkaasi arjen taidot paranevat ja hän pystyy asioimaan itsenäisemmin. Sinulle jää enemmän aikaa hoitaa muita arjen tukitoimia. 

Meillä ei ole asiakkaille yhteiskäyttölaitteita. Miten voin auttaa asiakasta ilman näitä?

Asiakaskäyttöön tarkoitettuja digilaitteita voi lähteä kokeilemaan yhdessä lähikirjastoon. Asiakkaan kanssa voi tutustua lainalaitteiden saatavuuteen tai jos asiakkaan lähipiiristä löytyisi lainattavaksi vanha digilaite. Tärkeintä on, että asiakas pääsee kokeilemaan ja harjoittelemaan digilaitteiden käyttöä ennen päätöstä oman digilaitteen hankinnasta.

Minulla on itselläni vähäiset digitaidot, miten voin silloin auttaa asiakasta?

Sinun ei tarvitse olla digitaituri, vaan digilaitteisiin ja digitaalisiin palveluihin voi tutustua yhdessä asiakkaan kanssa. Silloin molemmat osapuolet hyötyvät ja oppivat uusia digitaitoja. Digitaidottoman asiakkaan kanssa lähdetään liikkeelle perustaidoista kuten laitteen käynnistämisestä, sen käyttöönotosta ja arkea helpottavista sovelluksista. Yhdessä oppiminen mahdollistaa digimaailmaan tutustumisen asiakkaan luonnollisissa toimintaympäristöissä.

Lähde mukaan kampanjaan!

On aika nostaa esiin arjen sankareita – digimahdollistajia! Osallistu kampanjaamme, joka korostaa digitaalisen osallisuuden tärkeyttä ja tarjoaa hyviä vinkkejä sen edistämiseen. Kampanja-aika: 30.9.-13.10.2024

Haluamme kuulla juuri sinun näkemyksesi ja kokemuksesi! Liity mukaan jakamalla omat vinkkisi ja tarinasi Instagramissa hashtagilla #digimahdollistaja. Seuraa meitä Instagramissa @digiloikkarit_toiminta ja pysy ajan tasalla.

Kiitos, että olet mukana tukemassa asiakkaita tässä tärkeässä asiassa!

Yhdessä voimme muuttaa maailmaa #digimahdollistaja #digiosallisuus #ItsenäinenElämä

Digiloikkarit-toiminta vahvistaa digitaitoja

Digiloikkarit-toiminnassa vahvistetaan arkeensa tukea tarvitsevien ihmisten digitaitoja ja rohkeutta toimia digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Toiminta on tarkoitettu mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä vammaisille henkilöille.

Tutustu Digiloikkarit-toimintaan