Sydämen asiana asunnottomuuden ehkäisy

Jokaisen kohtaaminen omana itsenään on erityisen tärkeää, kun puhutaan haasteista taloudessa ja asumisessa. Hankepäällikkö ja talousneuvoja Teija Hietikko kokee Aspan arvot omikseen.

Bambu-koira ja Teija ulkoilemassa.
Bambu ja Teija ulkoilemassa

”Työskentely asunnottomuuden ehkäisyn parissa on ollut sydämeni asiana jo yli kymmenen vuotta”, kertoo hankepäällikkö ja talousneuvoja Teija Hietikko. Hän aloitti uransa nuorten aikuisten asumisyksikössä, jossa pääsi tutustumaan uuden yksikön avaamiseen ja uuteen asumisen palveluun. Samassa työpaikassa hän aloitti oppisopimuksella opiskelun päihde- ja mielenterveystyöhön erikoistuneeksi lähihoitajaksi. Opiskelu innosti, joten matka jatkui pian ammattikorkeakouluun ja sieltä esihenkilön tehtäviin tuetussa asumisessa.

”Aspa-säätiöllä työskentelin ensin hankepäällikkönä ja talousneuvojana Velka veks ja asuminen check -hankkeessa ja nyt uudessa Asumisen ajokortti -hankkeessa. Olen viihtynyt hyvin, tunnistan Aspan arvoista samoja arvoja, joita itse vaalin. Työkaverit ja asiakkaat ovat todella ihania”, hän sanoo.

Hankepäällikön vastuulle kuuluu hankkeen eteenpäin vieminen, hankkeen vaikuttavuus sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kouluttaminen talouteen ja asumiseen liittyvien haasteiden asiakasohjauksessa.

”Jokaiselle tulee tarjota mahdollisuus omaan nimeen kotiovessa”

Velka veks ja asuminen check -hankkeen tavoitteena on ehkäistä vuokra-asukkaiden talousongelmia sekä asumiseen liittyviä häiriöitä. ”Mielestäni jokaiselle tulee tarjota mahdollisuus omaan nimeen kotiovessa. Aspassa teemme kaikkemme sen eteen, että asuminen onnistuu, vaikka elämänhallinnan ongelmia tulisi”, Teija toteaa.

Elokuussa 2021 alkaneessa Asumisen ajokortti -hankkeessa kehitetään asumistaitovalmennus sekä vertaissovittelumalli.

Parhaita työpäiviä ovat Teijan mukaan ne, kun näkee hymyn asiakkaan kasvoilla tai kuulee kiitokset asiakkaalta puhelimitse. Hankkeessa käsitellään vaikeita asioita, esimerkiksi vuokravelkoja, asunnon kunnon laiminlyöntiä sekä naapureiden tai isännöitsijöiden ilmoittamia häiriötilanteita.

”Ymmärrän, että voi olla jännittävää päästää työntekijä kotikäynnille ylipäätänsä omaan kotiin. Jos asumiseen liittyy myös haasteita, tämä tietysti lisää jännitystä. Pyrin kohtamaan asiakkaan niin, että avaan keskustelun kysymällä kuulumisia ja siitä pikkuhiljaa mennään aiheeseen”, Teija kertoo.  ”On hyvä kertoa asiakkaalle, ettei hän ole ainoa, jolla on haasteita. On tärkeää selvittää juurisyyt haasteiden takana ja tarjota niihin tukea.”

Työn vastapainona Teija rakastaa luontoa ja viettää vapaalla paljon aikaa metsässä koiransa Bambun kanssa. Hän pitää myös vaellusreissuista kauniissa paikoissa leirinuotion äärellä. ”Lisäksi olen hyvin kilpailuhenkinen, esimerkiksi joukkuepelit saavat sekä hyvät että huonot puoleni esiin”, Teija nauraa.